Absztrakt
Jelentőség: A kelet-közép-európai KKV-k fejlődési lehetőségei és korlátai kulcsszerepet játszanak a régió versenyképességében. Különösen aktuális a szervezetfejlesztés és nemzetközi piacra lépés kérdésköre a tulajdonosváltások korában.
Célkitűzés: A kutatás célja bemutatni, hogy egy magyar középvállalat – a KTT Kubinszky Tömítéstechnika Kft. – milyen szervezeti és stratégiai lépésekkel jutott el a nemzetközi integrációig, különös figyelmet fordítva a tulajdonosi és vezetői változásokra.
Módszertan: Esettanulmány-alapú kvalitatív kutatás készült dokumentumelemzés és félig strukturált interjúk segítségével. A vizsgálat fókuszában a szervezetfejlesztési gyakorlatok, vezetési stílusok és partneri hálózatok szerepe állt.
Eredmények: Az esettanulmány rávilágít arra, hogy a szervezeti kultúra fejlesztése, az innováció-orientált HR és a tudatos nemzetköziesedési stratégia kulcsszerepet játszottak a vállalat sikeres külpiaci megjelenésében. A tulajdonosváltás új növekedési pályát nyitott meg a szervezet előtt.
Következtetés: A sikeres külpiaci integráció szorosan összefügg a belső fejlesztésekkel. A kelet-közép-európai KKV-k esetében elengedhetetlen a szervezeti megújulás, a tudásmegosztás és a nemzetközi hálózati kapcsolatok kiépítése a hosszú távú fenntarthatóság érdekében.
Cikk letöltése
Hivatkozások
- 1. Bui, H. T. M., Nguyen, T. N., & Do, T. T. (2022). Knowledge sharing and SME internationalization: The mediating role of business network performance. *Sustainability, 14*(7), 3915. https://doi.org/10.3390/su14073915
- 2. Bulińska-Stangrecka, H., & Bagieńska, A. (2024). Empowering leadership, innovation-oriented HRM practices, and organizational innovation: The mediating role of employee voice. *International Journal of Hospitality Management, 117*, 103667. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2024.103667
- 3. Coviello, N. E., Kano, L., & Liesch, P. W. (2017). Adapting the Uppsala model to a modern world: Macro-context and microfoundations. Journal of International Business Studies, 48(9), 1151–1164. https://doi.org/10.1057/s41267-017-0101-6
- 4. Endrődi-Kovács, V., & Nagy, S. G. (2022). A kelet-közép-európai kis- és középvállalkozások versenyképességi környezete az Európai Unióban. *Közgazdasági Szemle, 69*(3), 314–338. https://doi.org/10.18414/KSZ.2022.3.314
- 5. European Commission. (2023). SME Performance Review. In *EU Single Market Economy*. https://single-market-economy.ec.europa.eu/smes/sme-strategy-and-sme-friendly-business-conditions/sme-performance-review_en
- 6. Halasi, D., Schwarcz, P., Mura, L., & Roháčiková, O. (2019). The impact of EU support resources on business success of family-owned businesses. Potravinarstvo Slovak Journal of Food Sciences, 13(1), 846–853. https://doi.org/10.5219/1167
- 7. Ivanová, E., Kramárová, K., & Borovská, A. (2024). Work satisfaction in SMEs: A comparative study of selected countries in Central and Eastern Europe. *Review of Economic Perspectives*. Advance online publication. https://doi.org/10.2478/revecp-2024-0003
- 8. Johanson, J., & Vahlne, J.-E. (1977). The internationalization process of the firm: A model of knowledge development and increasing foreign market commitments. Journal of International Business Studies, 8(1), 23–32. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490676
- 9. Knight, G. A., & Cavusgil, S. T. (2004). Innovation, organizational capabilities, and the born-global firm. Journal of International Business Studies, 35(2), 124–141. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8400071
- 10. OECD. (2020). SME Policy Index: Eastern Partner Countries 2020. https://www.oecd.org/en/publications/2020/03/sme-policy-index-eastern-partner-countries-2020_19316ac1.html
- 11. Paul, J., & Rosado-Serrano, A. (2019). Gradual internationalization vs. born-global/international new venture models: A review and research agenda. International Marketing Review, 36(6), 830–858. https://doi.org/10.1108/IMR-10-2018-0280
- 12. PwC. (2023). Entrepreneurship and SMEs in Central and Eastern Europe. In *The Future of Government in CEE*. https://cee.pwc.com/future-of-government-cee/entrepreneurship-and-smes-in-CEE.html
- 13. Rigillo, M., Galluccio, G., Fabbricatti, K., Block, M., Ermolli, S. R., & Perriccioli, M. (2024). Digital and circular innovation for Made in Italy wood supply chain: The FoRWARD research project. In M. De Rosa, A. Giordano, & F. Bifulco (Eds.), Lecture Notes in Networks and Systems (Vol. 1189, pp. 138–147). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-74723-6_12
- 14. Tick, A. (2023). Evaluation of Industry 4.0 familiarity at SMEs in Central-Eastern Europe using Machine Learning Algorithms. In Proceedings of the 2023 17th IEEE International Symposium on Applied Computational Intelligence and Informatics (SACI) (pp. 643–648). IEEE. https://doi.org/10.1109/SACI58269.2023.10158645
- 15. Virglerová, Z., Khan, M. A., Martinkute-Kauliene, R., & Kovács, S. (2020). The internationalization of SMEs in Central Europe and its impact on their methods of risk management. *Amfiteatru Economic, 22*(55), 792–807. https://doi.org/10.24818/EA/2020/55/792
